الجمعة 22 أكتوبر 2021 12:32 مـ 16 ربيع أول 1443هـ
أنا حوا

رئيس التحرير محمد الغيطي

المدير العام منى باروما

يحدث الآن
أنا حوا

انفراد.."انا حوا"يفتح ملف احدث متحرش ..عشرات الفتيات يفضحن مصور شهير متهم باغتصاب القاصرات

أنا حوا
تعد مصر من أكثر الدول في العالم التي ارتفعت فيها نسبة التحرش بالفتيات يوميا، وانتشرت مجموعة من الصور والتسجيلات والشهادات عبر مواقع التواصل لبعض الفتيات، يتهمن فيها مصور مشهور بالتحرش بهن لفظيا وجسديا وبالابتزاز الجنسي، عبر حساباتهم على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”.



لاقت هذه الشهادات تفاعل كبير على “إنستجرام” ووصلت لعدد كبير من المشاهير الذين دعموا هؤلاء الفتيات، مما جعله يخرج عن صمته ويحاول تكذيبهم كما هدد بعضهن بالمقاضاة، ليزداد الأمر انتشارا ويتم إطلاق حملة تحت هاشتاج (#التحرش_جريمة)، لدعم الفتيات اللاتي وقعن ضحايا له.



شارك في الحملة عدد كبير من المشاهير، وعلى رأسهم الفنانة الشابة مي الغيطي، والفنان عمرو يوسف، والفنانة تارا عماد والفنانة أسماء جلال والفنانة مايان السيد وهدى المفتي، وسارة عبد الرحمن، والفنانة الشابة أميرة أديب، والفنان الشاب نهاد نور، واليوتيوبر نور الإمام، حيث شاركوا جميعا عبر خاصية “الاستوري” رسائل دعم للضحايا ولنشر جرائم التحرش التي قام بها المصور.



لم يتوقف الأمر على تلك الحملة، بل خرج نجوم غناء الراب الذي اشتهر المصور بتصويره لهم، معلنين تضامنهم مع الضحايا وقطع أي صلة عمل أو صداقة تجمعهم به.



كتب مغني الراب مروان بابلو عبر خاصية “الاستوري”: “مصدوم من الأخبار الحاصلة من امبارح وأنا فعلا اشتغلت معاه وأرجو أنه ميستخدمش صوري تاني، وأنا موقفي معروف ضد التحرش والمتحرشين”، بينما كتب مروان موسى: “لما سمعنا القصص وشوفنا السكرين شوتس اتصدمنا، بالنسبالي التعامل مع البنات بالشكل ده حاجة غير مقبولة وقررت ألغي كل أعمالي القادمة مع الشخص ده”.



وأعلن أيضا كل من أبو يوسف وويجز وعفروتو والزوكش واليوتيوبر خالد مختار اتخاذهم نفس الموقف ودعمهم للمرأة ووقوفهم ضد التحرش في كل الحالات، مطالبين أي فتاة تعرضت للتحرش بعدم الخوف والإبلاغ.



كما أعلنت إحدى المؤسسات المشهورة في التصوير والتي كان يتعامل معها المصور، عن قطع علاقتها به وعدم التعامل معه مرة أخرى.



وينفرد موقع "اناحوا"، بفتح ملف احدث تحرش، وقامت مجموعة من الفتيات بنشر قصة تحرش جديدة كان بطلها مصور فوتوغرافي شهير.



وبعد أن الأنتهاء من قصه وقضيه متحرش الجامعه الامريكيه"أحمد بسام ذكي،  والذي والذي قامت بفضحه صفحه فتاه الشرطه النسائيه عبر مواقع التواصل الأجتماعي الشهير"فيس بوك"، تعود إلينا من جديد قصص عن طريق صفحه تدعي "جنا غنيم" عبر الانستجرام تنشر قصص فتايات بينهن قاصرات قررن الخروج عن صمتهن للتحدث عن ماتعرضن له من تحرش واغتصاب من المصور الفوتوغرافي الشهير"أحمد. ط"صاحب استديو شهير ومصور المشاهير، حتي اضطر استديو "دار كروم" للتحميض في، ببيان برفض الظهور و المشاركه بمعرض يعرض صور هذا "أحمد.ط" بوسط القاهرة.



وبدأت الفتايات في فضحه عبر نشر قصص الاغتصاب عبر مواقع التواصل والتي ومن أهم الرسائل، قيام فتاه بالاستغاثة بوالدها بالتليفون ولكن لم يرحمها ومارس عليها العنف واغتصبها.







وتقول احدي الفتيات في رسالة عبر  صفحة "جنا غنيم"، "عشان اكون خلصت ضميري وباعت صورة لعضوه"



والبنت:الانت باعته دة عيب



هو: قلتلك اخر صورة



البنت انا مش من نوع البنات ده ومش فاهمة منتظر مني ايه.







وفي رسالة اخري تقول، بعتذر ان الكلام مكانش واضح لمعظم الناس بس اللي حصل هو ان في شهادات تحرش طلعت من بنات اول السنه دي ضد المصور ده و رد فعله كان انه هددهم بالمقاضاة والبنات خافت ومسحت اللي تم التحرش بيهم منه زاد عن 10 وابتدوا يتكلمو اكتر ونشروا قصصهم واللي من ضمنهم انه بيبعتلهم صور اعضائه بدون سببوبيطلب منهم صورخارجة "نودز" والموضوع وصل لتحرش واعتداء لفظي وجسدي و رده التاني مره علي القصص دي هو انه بينكر ده وبيقول انها اتهامات كاذبه عشان يبوظوا سمعته وهدد تاني بإتخاذ إجراءت قانونية ضدهم.



وانا في الستوري اللي جايه هترجم القصص عشان تقروها.







وقلت احدي الفتيات في قصتها:"وانا اقله اني لازم امشي لغاية لما رجعلي تيليفوني، واحنا راجعين حط ايده عليا واتصلت ببابايا عشان اخليه يبعد عني ومشيت اتكلمت من بعيد وقفلت اول ماشفت صاحبتي جايه من بعيد اول ما شفتها قلتها الحقيني بصوت عالي وهو اكيد سمعني ومشينا ولما روحت لقيته عاملي بلوك من الاكاونتين بتوعه اكت انا اللي خوفته وحسسته بعدم الارتياح.



انا مكنتش عاوزة اعمل حوار بس لما لقيت بنات بتتكلم وبتحكي قصص قلت انا لازم ادعمهم واحكي قصتي .



هو شخص غريب ومش مريح حطني في موقف صعب وساعتها ماعرفتش اتكلم ولا اعمل حاجه.







وقالت فتاة اخري" يوم 16 سبتمبر، الشخص ده ال كنت بكلمه من شهر 7، سالني بعمل ايه يومها وقولته اني ف شغل، قالي نروح نلف بالعربية واوصلك وقابلته الساعه 6ونص لفينا شوية، ومسك ايدي وحط ايده علي رجلي "فخدي" بمعني اصح، وشيلت ايده وحطها لتالت مره وساعتها انا اتوترت جدا ومقدرتش اعمل حاجه ، وبداء يدحرج ايده علي رجلي ويقرب ايده اكتر للماطق الحساسة وشيلت ايده تاني وف اللحظة دي كانت ببانك" رد فعل من الخوف وليه اعرض كتير" وسالني ايه المشكله  وفي وقتها اتجمدت ومقدرتش ارد.







وايضا.. اليوم.. محاكمة طبيب الأسنان المتحرش



وايضا.. متزوج من سيدتين.. 8 معلومات عن متحرش قطار أسوان



وأيضًا..https://www.facebook.com/anahwa2019

أسعار العملات

العملةشراءبيع
دولار أمريكى​ 15.634215.7342
يورو​ 18.686018.8118
جنيه إسترلينى​ 21.765921.9130
فرنك سويسرى​ 16.809116.9239
100 ين يابانى​ 14.339314.4350
ريال سعودى​ 4.16834.1952
دينار كويتى​ 51.768852.1171
درهم اماراتى​ 4.25594.2840
اليوان الصينى​ 2.40202.4176

مواقيت الصلاة

الجمعة 12:32 مـ
16 ربيع أول 1443 هـ 22 أكتوبر 2021 م
مصر
الفجر 04:34
الشروق 06:02
الظهر 11:40
العصر 14:52
المغرب 17:18
العشاء 18:35